Egyéb politúrozási eljárások
Különböző technológiák ismertetése, részletezése.
A cellulóz-nitró-lakkot a restaurátorok soha nem alkalmazzák, ez a sellakpolitúrral való kísérletezés egyik iránya.
1. fényezendő felület beeresztése, előzetes kezelés és csiszolás.
2. alapfényezés (grundolás), pórustömítés.
3. első ráfényezés, alapozás.
4. második ráfényezés, fedés.
5. harmadik ráfényezés, készre fényezés.
6. felfényezés.
1. fényezendő felület beeresztése, előzetes kezelés és csiszolás.
Miután a felületet letisztítottuk, csiszoltuk, és a fát pácolni akarjuk,
akkor előpácolunk. Ha a pác teljesen megszáradt, finom csiszolópapírral
szálirányban könnyedén csiszoljuk, utána kikeféljük a port a pórusokból.
Ezután sűrű politúrral vagy híg cellulózlakkal bevonjuk az alapot. Ennek célja
az, hogy a fa olajozáskor ne vegyen fel túl sok olajat, ami később kiüthet. A
politúrral való behúzással a fát ismét feldurvítjuk, azért azt újra csiszolni
kell.
E célból a felületet ásványolajjal vagy csiszolóolajjal beolajozzuk, majd finom
üvegpapírral és parafatömbbel jól átcsiszoljuk. A felesleges olajat a felületre
szórt finom fűrészporral ledörzsöljük, végül ronggyal minden piszkot
eltávolítunk.
Régi és jól bevált módszer a felületet finom habkőporral és tiszta lenolajjal
csiszolni, így nemcsak egyenletes, sima felületet nyerünk, hanem egyúttal
megtöltjük a fa még nyílt pórusait a politúrból, olajból és falisztből keletkező
masszával. Utána száraz ronggyal letöröljük, majd spiritusszal és habkőporral
itatott ronggyal jól bedörzsöljük, hogy a felületről a csiszolatpiszkot
eltávolítsuk.
A tüzesítés célja, hogy a fény a fa pórusainak mélyére behatoljon.
Főleg a dió-, a mahagóni- és a paliszanderfát tüzesítik. Tüzesítésre alkalmasak
a száradó-olajok és az olajlakkok.
2. alapfényezés (grundolás), pórustömítés.
A legegyszerűbb a habkőporral és spiritusszal való pórustömítés. Ennek
hátránya, hogy a habkőpor idővel kifehéredik. Sokkal jobbak az olajos vagy a
cellulóz-nitrát-lakkot tartalmazó pórustömítő anyagok.
A kész pórustömítőt faspatulyával vagy durva vászondarabbal a szálirányra
merőlegesen dörzsöljük bele a fába. A bedörzsölés után egy darabig hagyjuk
behúzódni, majd a fadarabot durva zsákvászonnal körülvéve, a fölösleget
letöröljük.
Fontos a letörlés kellő időpontja. Ha túl korán töröljük le, akkor a pórusok
erősen behúzódnak, ha túl sokáig várunk, a tömítő a felületre szárad, és nehezen
távolítható el. Különösen a gyorsan száradó cellulóz-nitrát pórustömítőkkel kell
vigyázni. A pórustömítés után a fát száradni hagyjuk, s ha azután azt vesszük
észre, hogy a pórusok behúzódtak, a tömítést meg kell ismételni.
3. első ráfényezés, alapozás.
A legjobb alapot cellulóz-nitrát-lakkal vagy
cellulóz-nitrát-sellakpolitúrral való beeresztéssel és utána következő labdával
való alapozással nyerjük.
Ha sellakpolitúrral alapozunk, akkor lehetőleg viaszmentes, hígított
sellakpolitúrt használjunk. Erős politúr tisztátalan, szürke felületet ad.
Alapozáshoz durva vászonból készült politúrozólabdát használjunk. A labda
belseje gyapjú vagy gyapot. A labda nagysága a felület nagyságához igazodik. A
labda a politúrt a rá gyakorolt nyomás nagysága szerint adja le. Az oldóanyag
elpárolog, és a felületen nagyon vékony lakkhártya keletkezik. A labdával újra
és újra végigmenve ugyanazon a felületen, az újonnan felvitt politúr az alatta
levőt oldja, és vele egységes réteget alkot. A politúrréteg tehát lassan épül
fel.
A labda alá finom babkőport szórunk, amely a felületre csiszolóan hat. A
keletkezett faliszt, habkő és sellak keverékét jól bedolgozzuk a pórusokba. A
habkőport vászonzacskóban tartjuk.
Először majdnem tiszta spiritusszal (minden olaj nélkül, nagyon kevés habkőpor
hozzáadásával) előbb gyenge, majd mindig erősebb nyomással, íves mozgással
alapozunk mindaddig, amíg teljesen sima felület nem keletkezik, és vékony
sellakréteget viszünk fel. A finom lakkrétegre csak akkor szabad újból rámenni,
ha az már megkeményedett.
Habkövet azért adunk hozzá, hogy ezzel egyrészt az esetleges szabálytalan
politúr-felhalmozódásokat kiegyenlítsük, másrészt a keletkezett csiszolattal a
fa még nyílt hasadásait és pórusait kitöltsük.
Amint az alapozás előrehaladt, a kör alakú mozgások mindig nehezebbek lesznek,
ekkor néhány csöpp olajat adhatunk a labda alá. Így a felületen felhők
keletkeznek, és a fényezőlabda könnyebben csúszik.
Ezután még néhány, politúrral és spiritusszal töltött labdával átdörzsöljük a
felületet mindaddig, amíg sima, fénylő nem lesz. Ennél a felvitelnél nagy
elővigyázatra van szükség, mert ha a labda nagyon nedves, könnyen felszakad a
vékony sellakhártya. Ha túl száraz a labda, akkor nem kerül semmi lakk a
felületre, és azt össze is karmolhatjuk.
Nem szabad túl sok habkőport szórni a felületre. Ez lerakódik, elfedi a fa
rajzát és az egészet le kell mosni. A bajok gyakran csak későbben mutatkoznak
fehéres vagy szürke foltok alakjában.
Ha már a felületen könnyedén összefutó felhők keletkeznek, azt spiritusszal
itatott ronggyal, kevés habkőpor hozzáadásával letöröljük, hogy vele az olajat
lehúzzuk. Ezután a felületet legalább 12 óráig száradni hagyjuk.
4. második ráfényezés, fedés.
Amint a felület az alapozás után jól megszáradt, portól, piszoktól
megtisztítjuk, és olajjal, habkőporral megcsiszoljuk. Most finom habkőport és
néhány csepp csiszolóolajat szórunk a felületre, és kör alakú mozgással minden,
az utánszáradás után keletkezett egyenetlenséget lecsiszolunk róla. Ezután a
felületet ronggyal letöröljük.
Az első labdát csak spiritusszal töltjük meg, hogy a legfelső réteget kissé
megpuhítsuk, és az összeragadjon az alsó politúrréteggel.
Fedéskor sellakot kell a már zárt felületre felvinni. Evégett fokozatosan
kevésbé hígított politúrral dolgozunk, közben adhatunk kevés olajat is hozzá. A
fedéshez használt labda közepes finomságú anyagból készüljön.
A politúrozást úgy kell végezni, hogy ugyanazt a helyet mindig csak egy bizonyos
idő elteltével dörzsöljük ismét át. Minden helyre egyenletesen, egyenlő
mennyiséget kell felvinni. Különösen a szélekre és a sarkokra kell vigyázni.
Fényezőolajat használjunk, hogy a politúr felszakadását elkerüljük. Ezt célszerű
a labdára adni. Az olaj elterjed a felületen, és azt elszigeteli a labdától, a
labda ezáltal könnyebben fut.
Ha túl finomra választjuk a labda vásznát, az hamar eltömődik, kifényesedik.
Különösen akkor tömődik el, ha túl erős politúrral dolgoztunk. Ekkor különösen
fennáll a felszakadás veszélye. A felszakadt felületet szárítani kell, majd át
kell csiszolni. Az utolsó labdát szárazra kell kidolgozni. Legjobb a felület, ha
hosszú száradási szünetekkel többször, de mindig csak rövid ideig fedünk. Fedés
után a felületet legalább 12 óráig száradni hagyjuk, csak utána fényezzük
tovább.
5. harmadik ráfényezés, készre fényezés
. Kellő száradás után a felületet letisztítjuk. A puha, mosott vászonból vagy kötött pamutanyagból készített labdát megtöltjük spiritusszal vagy egészen híg politúrral, és ezzel végigmegyünk a felületen. Ezután híg politúrral és csak kevés olajjal politúrozunk. Addig politúrozunk, amíg a labda száraz nem lesz; a nyomást mindig jobban csökkentjük, végül csak spiritusszal dolgozunk, amíg látható olajnyom nélküli, tiszta felületet nyerünk. A készre politúrozással a fényezés tulajdonképpen már befejeződött, csak el kell vonni a politúrozáshoz használt olajat.
6. felfényezés.
Száradás után a felületet portól, piszoktól
megtisztítjuk. Ezután egy friss labdát megtöltünk spiritusszal és
benzoeoldattal, és ezzel könnyen tovább fényezünk. A benzoeoldat felhúzza az
olajat a felületre.
Kezdetben meg néhány csepp fényezőolajat lehet használni, míg a labdát jól
bedolgozzuk. Fokozatos szárazon való dörzsölés után a labda felhúzza a felületre
az olajat, amely azon kékesen fénylik.
Ezután a labda huzatát újra cseréljük, és erre polírvizet öntünk, amellyel az
olajat a felületről lepolírozzuk. A polírvíz: finom tripoliföld, víz, timsóoldat
és kevés zsíroldó szer keveréke. Használat előtt jól fel kell rázni.
Összetétele: 800 g víz 4- 50 g kénsav + 20 g finom tripoliföld + 80 g kámforolaj
+ 25 g terpentinolaj.
Fel lehet fényezni kénsavval és bécsi mészszel is. E célból 10.. ,15%-os
kénsavval a felületet ledörzsöljük, amitől szürkés kence képződik rajta. Erre
bécsi meszet szórunk, és a még nedves felületet labdával ledörzsöljük.
Fényezés sellakpolitúrral. A sellakpolitúrral való fényezés menete. A sellakpulitúrozás leírása.
Az általam használt általános, politúrozási folyamat leírása:
Sellakpolitúrozás
Nem mindig igy fényezek, hanem időnként, egyes bútoroknál változtatok a felhasznált anyagokon, és technológián.
Lapozz a következő oldalra, a további részletekért!
Előző oldal Következő oldal